Våre klasser 

Alle våre kasser er åpne og passer for alle. Uansett om du er helt ny til yoga eller har holdt på en stund så skal du oppleve at våre klasser er for deg. Du finner flere forskjellige former for yoga hos oss. Men i all hovedsak så går skillet mellom dynamisk yoga, som Ashtanga og Vinyasa Flow og de roligere formene som Yin og restorativ yoga. Du kan lese mer om våre klasser under. Hjertelig velkommen til oss. 

Ashtanga Mysore 

Dette er klassen for deg som ønsker god oppfølging. Her kan du komme som helt nybegynner også lærer du gradvis litt og litt i ditt eget tempo. Mysore style er den tradisjonelle måten og lære seg Ashtanga yoga på, i denne klassen gjør alle sin egen praksis i sitt eget tempo. Læreren går rundt og hjelper og gir støtte når det trengs. Er du helt ny vil du de første gangene lære deg sol-hilsen og noen stående stillinger også vil du derfra gradvis lære deg flere og flere stillinger. Du får også god innføring i pust og alltid så mye tid du vil til hvile på slutten. Dette er virkelig klassen for deg som ønsker eller trenger god tid og god oppfølging. Perfekt for deg som har skader eller andre spesielle hensyn, men som likevel vil lære deg dynamisk yoga og pust. 

Ashtanga ledet

Ashtanga yoga er en dynamisk yogastil hvor man beveger seg i en rolig flyt fra stilling til stilling. Vi jobber oss gjennom hele kroppen og løser opp spenninger. Instruktøren guider deg muntlig gjennom deler av første serien i Ashtanga yoga og vi avslutter alltid med avspenning. I denne klassen er tempo noe høyere en våre andre dynamiske klasser, men det er helt fint å bli med selvom man er ny til yoga. Instruktøren tar hensyn til gruppa og gir forslag til tilpasninger og modifiseringer. Timen avsluttes med avspenning. 

Yin yoga

Yin yoga er en mer skånsom og meditativ form for yoga. Her holder man se mest liggende eller sittende på gode ullmatter og stillingene holdes mye lengre. Sammen med gode pusteøvelser lærer man seg å hvile i stillingene slik at dype spenninger i hele kroppen klan gi slipp. Et nydelig avbrekk i hverdagen.

Alt utstyret du trenger kan du låne med oss. 

Restorativ yoga  (denne klassen undervises på engelsk) 

Restorativ Yoga handler om å skape et rom til å koble ut og våge å hvile. Etter en rolig warm-up med fokus på pust går vi gjennom 4-5 stillinger som er støttet med yogablokker, bolstere, tepper eller yogabelte. Timen avsluttes med Yoga Nidra («yogicsleep), en ledet meditasjon. Fokuset er avspenning og forankring i kropp og sinn.

Alt utstyret du trenger kan du låne med oss.

Ledet meditasjon 

I denne timen har du øynene mye lukket. Vi benytter anledningen  til å stoppe opp, samle oss og rette fokuset innover. Gående, sittende eller liggende. Du blir ledet gjennom meditasjoner og tilbake til stillhet og din indre kraft. Denne timen er virkelig for alle. Du kan komme som du er og øve deg i å fortsette dagen med mindre reaksjon og mer aksjon. Bevisst og fredfylt.

Vinyasa Flow 

Akkurat som i Ashtanga yoga, handler Vinyasa yoga om bevegelse og pust sammen. Her beveger oss smidig gjennom stillingene og bygger styrke fra underlaget og opp. Timene er tilpasset alle nivå, og du kan variere stillingene slik at de passer til kroppen din. Vinyasa Yoga er en dynamisk, pust-basert yoga flyt hvor vi jobber med både balanse, styrke

og fleksibilitet. Hver time har et tema som leder oss gjennom ulike stillinger mens vi kobler sammen pust og bevegelse. Timene begynner med enkle pusteteknikker for å øke tilstedeværelse og ro. 

Barsel yoga ​kurs

Dette kurset er for mor/far og babyen. Vi anbefaler at dere har vært på 6-ukers kontrollen og at babyen ikke har begynt å krabbe. Kurset har hovedfokus på mor. Her lærer du øvelser som er tilpasset kroppen etter fødsel. Yoga er meget gunstig for å løse opp og forebygge spenninger i hele kroppen vi jobber spesielt med område rundt skuldre/nakke. Du lærer også gode puste øvelser og hvile-teknikker som kan være en støtte i en periode kroppen trenger ekstra hvile og restitusjon. Kurset er en blanding av øvelser fra Ashtanga yoga og øvelser fra Yin yoga. Babyen ligger foran eller ved siden av matta, mens mor gjør yoga. Vi har gode ullpledd som babyen kan ligge på.

Vår opplevelse er at de små ofte blir rolige av å se mor bevege seg og puste.  Og det er varmt og godt i rommet. Selvom hovedfokus er på mor, så er man tilstedet på babyen premisser og man gjør hele tiden akkurat det man må for å møte den lilles behov underveis. Må man skifte så kan man bare gjøre det og det samme om man må gi mat. Har man behov for å trekke seg unna så er det mulig og det finnes også et eget rom med stellebord.

Romsdal yoga ligger i andre Etage uten heis, ta gjerne med bilstol eller vognbag opp. 

Ta kontakt med Ingrid på ingrid@romsdalyoga.no om det er noe du lurer på.