Timeplan Høst´19 

Mandag 19. august tom. fredag 4. oktober // 7 uker

Mysore fredag morgen: 30.8 Egenpraksis. 6.9. Ledet. 13.9. Egenpraksis. 20.9 Ledet. 27.9. Egenpraksis. 4.10 Ledet .

Ashtanga I

Dette er vårt nybegynnerkurs og passer for alle som vil lære seg Ashtanga yoga steg for steg. Du trenger ingen erfaring med yoga fra før og absolutt alle kan ha utbytte av dette kurset. Har du skader o.l. vil du oppleve å få alternativer og tilpasninger som passer dine forutsetninger. 

Ashtanga yoga er en fysisk yogastil som består av ca. 50 asanas (stillinger) hvor rekkefølgen er nøye sammensatt, der hver asana forbereder for den neste. Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust og bevegelse, noe som bidrar til en dynamisk flyt mellom hver asana. Øvelsene gjør muskulaturen i kroppen sterkere og smidigere, øker kroppsbevisstheten, løser opp spenninger, gir økt energi og et roligere sinn. 

Ashtanga Mysore Style
Stille praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å praktisere Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer.Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Du behøver ikke å ha kommet spesielt langt for å delta på denne klassen. Det holder at du har et ønske om å lære deg serien og det er selvfølgelig lov å spørre om hjelp underveis. Instruktør og elev bygger opp tillit til hverandre på en mer individuell måte enn hva som lar seg gjøre på ledede klasser. Jo oftere du praktiserer, jo lettere og fortere vil du lære. Navnet kommer fra byen Mysore i India hvor Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) drev sitt Ashtanga Yoga Research Institute. Hans datter og barnebarn (Sharat) driver det i dag.
Husk å fortelle instruktøren om du har noen skader eller av andre årsaker ikke kan gjøre noen øvelser en dag. Du er selv din viktigste lærer så vær tydelig overfor instruktøren så vil dere sammen finne den optimale praksisen for deg. I utgangspunktet passer denne stilen for alle og det er tradisjonelt sett ikke nødvendig å kunne noe før man møter opp til en Mysore klasse. Samtidig kan det føles godt å kunne litt fra før og mange foretrekker å ha deltatt på en runde med Ashtanga I før de er med på Mysore style.

​​​​​​

Yin yoga

Yin yoga er en meget rolig form for yoga. Her holder vi oss mest liggende eller sittende på gode, myke matter av ull og vi bruker puter, blokker og pledd for å støtte kroppen i de forskjellige stillingene. 

Sammen med gode pusteøvelser lar vi kroppen synke ned i hvile slik at spenninger kan få lov å gi slipp. 

Alle timene avsluttes med dyp avspenning. 

Kurset krever ingen forkunnskaper med yoga og er et fint supplement til Ashtanga Yoga. Passer også bra for deg som er gravid. 

 

Ashtanga I Åfarnes

Dette kurset foregår i Flerbrukshuset på Åfarnes. Kurset er for alle nivåer enten du er nybegynner eller har holdt på med yoga en stund. Vi jobber oss gjennom Ashtangayoga-systemet (se info under Ashtanga I). NB: Kr 100 per deltaker tilkommer i prisen for leie av lokale. Dette betales direkte til ansvarlig for lokalet og tas med første kursdag. Medlemmer av Holmemstranda Idrettslag betaler ikke leie.

Følg oss

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

Romsdal yoga Tlf: 48606966 epost: ingrid@romsdalyoga.no Foto og film Matti Bernitz Pedersen.