Vår`17

FullSizeRender-9

27. mars – 25. mai. (opphold uke 15- skolens påskeferie) 

 

Ashtanga Tresfjord – Torsdager 20.00 – 21.30  NB: Nytt kurs i Tresfjord starter Høsten 2017. 
Dette kurset foregår i historiske omgivelser på den 100 år gamle Rypdal skule, “Skuleheim”, i Tresfjord. Vi jobber oss gjennom Ashtanga yoga systemet (se info under Ashtanga I). Instruktøren vil legge til rette for at alle nivåer skal føle seg velkommen, enten du er nybegynner eller har holdt på en stund. Kurset er i storsalen, og det er mulighet for sosialt før eller etter treningen med gratis te/kaffi. Kr 300 per deltaker tilkommer i prisen for leie av lokale etc. Dette betales direkte til ansvarlig for lokalet og tas med første kursdag. Romsdal yoga stiller med matter til utlån. NB: Dette kurset følger egen turnus under ser du datoer for kurset :
Oppstart 16. februar – 9. mars – 16. mars – 23. mars – 6.april – 20. april – 4. mai & 11. mai.

 

Ashtanga I
Ashtanga yoga er en fysisk krevende yogastil som består av ca. 50 asanas (stillinger) hvor rekkefølgen er nøye sammensatt, der hver asana forbereder for den neste. Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust og bevegelse, noe som bidrar til en dynamisk flyt mellom hver asana. Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle. Alt du trenger er et åpent sinn. Øvelsene gjør muskulaturen i kroppen sterkere og smidigere, øker kroppsbevisstheten, løser opp spenninger, gir økt energi og et roligere sinn.

Ashtanga I-kurst passer for de som aldri har prøvd Ashtanga yoga før (fra 16 år). Vi jobber med første del av Ashtanga Primary Series, frem til Navasana (solhilsener, stående øvelser, noen sittende øvelser, avsluttende øvelser og dyp avspenning). Timene er progressive innenfor gruppen og kurset bygger opp mot Ashtanga II.

Ashtanga II
For de som har fullført Ashtanga I kurs eller har noe erfaring med yoga fra før. Kurset bygger videre på de øvelsene som ble introdusert på Ashtanga I i tillegg til å introdusere flere sittende og avsluttende stillinger. Vi går dypere inn i teknikken bak hver asana og det legges vekt på vinyasa prinsippet, det vil si flyten mellom stillingene. Flere øvelser og raskere tempo enn tidligere. Her introduseres også åpnings- og avslutningsmantra for Ashtanga yoga.

Ashtanga Mysore Style
Stille praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å praktisere Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer.Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Du behøver ikke å ha kommet spesielt langt for å delta på denne klassen. Det holder at du har et ønske om å lære deg serien og det er selvfølgelig lov å spørre om hjelp underveis. Instruktør og elev bygger opp tillit til hverandre på en mer individuell måte enn hva som lar seg gjøre på ledede klasser. Jo oftere du praktiserer, jo lettere og fortere vil du lære. Navnet kommer fra byen Mysore i India hvor Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) drev sitt Ashtanga Yoga Research Institute. Hans datter og barnebarn (Sharat) driver det i dag.
Husk å fortelle instruktøren om du har noen skader eller av andre årsaker ikke kan gjøre noen øvelser en dag. Du er selv din viktigste lærer så vær tydelig overfor instruktøren så vil dere sammen finne den optimale praksisen for deg. I utgangspunktet passer denne stilen for alle og det er tradisjonelt sett ikke nødvendig å kunne noe før man møter opp til en Mysore klasse. Samtidig kan det føles godt å kunne litt fra før og mange foretrekker å ha deltatt på en runde med Ashtanga I før de er med på Mysore style.

Yin yoga
En roligere og mer meditativ form for yoga. Vi jobber med å løse opp spenninger i hofter, skuldre og rygg, samtidig som vi styrker kroppens kjernemuskulatur. Hver posisjon holdes uanstrengt over lang tid, noe som bidrar til at vi berører dyptliggende bindevev i og rundt musklene. Hver time avsluttes med avspenning. Kurset krever ingen forkunnskaper og er et fint alternativ eller supplement til Ashtanga yoga. Passer også bra for gravide.

Ashtanga Vågstranda
Dette kurset foregår i Ungdomshuset, “Fram” på Vågstranda. Kurset er for alle nivåer enten du er nybegynner eller har holdt på med yoga en stund. Vi jobbet oss gjennom ashtangayogasystemet (se info under Ashtanga I ). NB! Kr 100 per deltaker tilkommer i prisen for leie av lokale. Dette betales direkte til ansvarlig for lokalet og tas med første kursdag.