Timeplan/kurs

Ashtanga I
Ashtanga yoga er en fysisk krevende yogastil som består av ca. 50 asanas (stillinger) hvor rekkefølgen er nøye sammensatt, der hver asana forbereder for den neste. Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust og bevegelse, noe som bidrar til en dynamisk flyt mellom hver asana. Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle. Alt du trenger er et åpent sinn. Øvelsene gjør muskulaturen i kroppen sterkere og smidigere, øker kroppsbevisstheten, løser opp spenninger, gir økt energi og et roligere sinn.
Ashtanga I-kurst passer for de som aldri har prøvd Ashtanga yoga før (fra 16 år). Vi jobber med første del av Ashtanga Primary Series, frem til Navasana (solhilsener, stående øvelser, noen sittende øvelser, avsluttende øvelser og dyp avspenning). Timene er progressive innenfor gruppen og kurset bygger opp mot Ashtanga II/III.

Ashtanga II/III
For de som har fullført Ashtanga I og/ eller Ashtanga II kurs. Kurset bygger videre på de øvelsene som ble introdusert i Ashtanga I- og Ashtanga II-kurset i tillegg til å introdusere flere sittende og avsluttende stillinger. Vi går dypere inn i teknikken bak hver asana og det legges vekt på vinyasa prinsippet, det vil si flyten mellom stillingene. Flere øvelser og raskere tempo enn tidligere. Her introduseres også åpnings- og avslutningsmantra for Ashtanga yoga.

Ashtanga Mysore Style
Stille praksis i eget tempo – den tradisjonelle måten å praktisere Ashtanga Yoga på som det læres ut i Mysore, India. Dette er klassen der du utvikler din personlige praksis. I en Mysore klasse praktiserer du i ditt eget tempo sammen med andre på ulike nivåer.
Hver utøver praktiserer så langt ut i serien som de har lært, og læreren gir hjelp og justeringer tilpasset til den enkelte. Du vil bli gitt nye stillinger når du behersker de foregående. Du behøver ikke å ha kommet spesielt langt for å delta på denne klassen. Det holder at du har et ønske om å lære deg serien og det er selvfølgelig lov å spørre om hjelp underveis. Instruktør og elev bygger opp tillit til hverandre på en mer individuell måte enn hva som lar seg gjøre på ledede klasser. Jo oftere du praktiserer, jo lettere og fortere vil du lære. Navnet kommer fra byen Mysore i India hvor Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) drev sitt Ashtanga Yoga Research Institute. Hans datter og barnebarn (Sharat) driver det i dag.
Husk å fortelle instruktøren om du har noen skader eller av andre årsaker ikke kan gjøre noen øvelser en dag. Du er selv din viktigste lærer så vær tydelig overfor instruktøren så vil dere sammen finne den optimale praksisen for deg. Denne timen passer for alle nivåer. Enten du er helt ny til yoga eller har praktisert lenge.

Yin yoga
En roligere og mer meditativ form for yoga. Vi jobber med å løse opp spenninger i hofter, skuldre og rygg, samtidig som vi styrker kroppens kjernemuskulatur. Hver posisjon holdes uanstrengt over lang tid, noe som bidrar til at vi berører dyptliggende bindevev i og rundt musklene. Hver time avsluttes med lang Yoga Nidra (ledet avspenning). Kurset krever ingen forkunnskaper og er et fint alternativ eller supplement til Ashtanga yoga. Passer også bra for gravide.

Ashtanga Vågstranda
Dette kurset foregår i Ungdomshuset, “Fram” på Vågstranda. Kurset er for alle nivåer enten du er nybegynner eller har holdt på med yoga en stund. Vi jobbet oss gjennom ashtangayogasystemet (se info under Ashtanga I ). NB! Kr 100 per deltaker tilkommer i prisen for leie av lokale. Dette betales direkte til ansvarlig for lokalet og tas med første kursdag.

Ashtanga mann
Dette introkurset i Ashtanga yoga er spesielt tilrettelagt for menn og mannekroppen. Kvinner og menn har ofte ulike utfordringer når de begynner med yoga, og for menn kan det av og til være vanskelig å opparbeide den nødvendige mykheten man trenger for å tilnærme seg mange av yogaposisjonene. Samtidig har menn ofte en bedre styrke, som kan være en fordel i mange av stillingene. På dette kurset tas det derfor spesielt hensyn til de utfordringene man oftere møter som nybegynner og mann i yoga. Vi tilpasser og jobber rolig og skånsomt med å lære oss å gi slipp, møte stivheter og å åpne opp for mer smidighet og letthet i kroppen. Kurset holdes av mannlig innstruktør.

Ashtanga mamma
Egen time for mor og baby.
I tiden etter fødselen er yoga en fantastisk måte å bygge opp kroppen sin igjen. Ashtanga yoga bygger opp styrke, smidighet, løser opp spenninger og skaper balanse i kroppen. Kurset egner seg for nybakte mødre etter 6 ukers-kontrollen og for babyer fra de er 4-6 uker gamle og fram til de begynner å krabbe. Babyen ligger foran matten mens mor gjør yogaøvelser, og man gjør det man må i forhold til babyens behov der og da; amme, mate og skifte bleie. Det finnes også eget rom med stellebord lett tilgjengelig. Romsdal yoga låner ut tepper som babyen kan ligge på.
Romsdal yoga sine lokaler ligger rett inn fra gata og det er lett og komme til med vogn. Det er også mulig å ta med bilstol inn i lokalene. Sover babyen i vogna kan den trilles inn i lokalene eller stå rett utenfor. Timen avsluttes alltid med gode øvelser for avspenning som er viktig i denne tiden hvor kroppen får mindre søvn enn vanlig og trenger restitusjon og hvile. Velkommen!